sobota, 21 marca 2009

Chleb ze świeżym koperkiem

To moje pierwsze pieczenie w ramach Weekendowej Piekarni. I nawet coś mi wyszło...od razu zaznaczam, że mój wypiek to prawie że abstrakcja w stosunku do oryginalnego przepisu, bo nijak nie można u mnie dostać lub też ja taka sierotka nie potrafię znaleźć odpowiedniej mąki czyli w tym przypadku chlebowej i tej gwiazdkowej (patrzcie poniżej). Zamiast chlebowej była Sigtemel (według mnie to odpowiednik polskiej mąki sitkowej - przynajmniej tak sugeruje mi tłumaczenie), a zamiast gwiazdkowej Grahamsmel (mąka graham). No i jeszcze jeden eksperyment czyli użycie rzymskiego garnka jako formy do wypieku. Zobaczcie sami co też z tego wyszło...


W tym miejscu podaję oryginalny przepis, na którym bazowałam
Sponge:
  • 1 cup (226,7 g) letniej wody,
  • 1/2 łyżeczki drożdży instant,
  • 1 1/4 cup (148,8 g) mąki chlebowej,
  • 1/4 cup (28,3g) mąki *
Ciasto właściwe:
  • cały sponge,
  • 1 cup (58,6 g) świeżego koperku, posiekanego,
  • 226,7 g jogurtu naturalnego,
  • 1 1/2 łyżeczki soli,
  • 1/2 łyżeczki drożdży instant,
  • 1 1/4 - 1 1/2 cup (148,8 - 177 g) mąki chlebowej,
  • 1 1/4 - 1 1/2 cup (148,8 - 177 g) mąki *
Sposób przygotowania

Wymieszać składniki sponge i zostawić pod przykryciem na 3-12 h, w temperaturze pokojowej. Sponge wymieszać z resztą składników, mąkę najlepiej dodawać partiami i dostosować jej ilość do wilgotności ciasta. Wyrabiać 5 minut (jeśli mikserem to na 2 prędkości). Pozostawić ciasto na 10 minut, żeby odpoczęło i powtórnie zagniatać przez 5 min. Ciasto umieścić w lekko naoliwionej misce i zostawić do wyrośnięcia na 1 h lub do momentu, aż podwoi swoją objętość. Uformować 1 lub 2 bochenki dowolnego kształtu. Bochenki pozostawić do wyrośnięcia na 45-90 minut. Rozgrzać piekarnik do 250 stopni mniej więcej w połowie czasu wyrastania chleba. 10 minut przed pieczeniem wstawić do piekarnika naczynie z wodą. Temperaturę w piekarniku przykręcić do 220 stopni i wstawić bochenek. Piec 15 minut, po tym czasie wyjąć naczynie z wodą i piec kolejne 10-15 minut. Gotowy bochenek powinien wydawać głuchy odgłos jeśli się go popuka od spodu. Pozostawić chleb na kratce na 2 h, aż zupełnie ostygnie.
* w oryginale jest to white whole wheat flour, czyli mąka typu 1600, w Polsce raczej niedostępna, ale można użyć mąki razowej typ 2000 i chlebowej w proporcjach 3:1 i powinno się zgadzać (mniej więcej :))

Kaloryczność oraz wartości odżywcze

Przepis pozwolił mi na wypiek chlebka o wadze 910g. 100g takiego chlebka to 202 kcal, a w tym 8g białka, 1g tłuszczu oraz 39g węglowodanów.

Kliknij na obrazku aby powiększyć

Smacznego!



0 komentarze:

Prześlij komentarz