piątek, 9 października 2009

Burgerowe bułeczki z sezamem

Jak mnie tutaj dawno nie było...częściowo ostatni brak czasu, częściowo spóźnione wakacje. Tym samym widzę, że wrzesień mi jakoś minął "bezblogowo". A przecież gotowałam (nie tylko we własnej kuchni) i co najważniejsze w końcu z sukcesem wyhodowałam zakwas żytni. Zatem jak najbardziej jest się czym pochwalić. A skoro ten blog to moja książka kucharska - zabieram się zaraz za uzupełnienie wrześniowych braków pod datą wsteczną. Natomiast jako pierwszy październikowy przepis proponuję burgerowe bułeczki z sezamem. Mięciutkie, lekko słodkawe - u nas w towarzystwie kotletów i gamy warzyw stanowiły treściwy sobotni posiłek typu "domowy fastfood". Dziś - rozmrożone i podgrzane w piekarniku - zagościły na kolację. Oryginalny przepis wypatrzony wśród wypieków Tatter.




Składniki na 10-12 bułeczek (wyszło mi ok.975g ciasta)

Sponge:
  • 320g białej pszennej mąki chlebowej (u mnie pszenna typ 650)
  • 2 łyżeczki drożdży instant
  • 340g ciepłego mleka (35-38C)
Składniki sponge dokładnie wymieszać, zakryć szczelnie folią i zostawić w ciepłym miejscu na 45-60 minut. Sponge jest gotowy, gdy potroi prawie swoją objętość. Do gotowego sponge wsypać:
  • 215g białej pszennej mąki chlebowej (jak wyżej)
  • 1 1/2 łyżeczki soli
  • 3 łyżki cukru
Dokładnie wszystko wymieszać, po czym dodać:
  • 1 duże żółtko
  • 9 łyżek oleju lub rozpuszczonego masła (dałam olej rzepakowy)
Dodatkowo do posypania
  • ziarno sezamu
Sposób przygotowania (ja zarobienie i wyrabianie ciasta zrzuciłam na automat do wypieku chleba)

Wyrobić elastyczne, gładkie i delikatnie lepkie ciasto. Wyłożyć je do lekko naoliwionej miski i zostawić pod przykryciem na 2 godziny. Wyrośnięte ciasto wyłożyć na blat, odgazować, zwinąć i podzielić na 10 części (U mnie 12). Lekko uformować w kule, zakryć, zostawić na 20 minut. Następnie uformować dobrze naciągnięte bułeczki, po czym ułożyć je na naoliwionej blasze lekko spłaszczając. Zostawić do wyrośnięcia na 1 - 1 1/2 godziny. Piec rozgrzać do 200 st. C. Przed wsunięciem blachy z bułkami do pieca, posmarować je rozmąconym jajkiem/żółtkiem z 1 łyżką wody i posypać sezamem (białym lub czarnym). Piec 20 minut. Studzić na kratce przez min. 15 minut.

Kliknij na obrazku aby powiększyć



Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz