środa, 30 września 2009

Pierwszy chleb na zakwasie

Wypieku prezentowanego chleba podjęłam się na młodym zakwasie. W upieczonym chlebku widziałam niedociągnięcia, jednakże zakwas zaliczył swój pierwszy raz - i oto właśnie chodziło.



Przepis podaję za Daną


Składniki na zaczyn
  • 250ml zakwasu
  • 350 ml wody
  • 200g mąki żytniej razowej

Składniki mieszamy i pozostawiamy na 14h

Ciasto właściwe:
  • Cały zaczyn
  • 350g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 440g mąki pszennej typ np.500
  • 2 łyżki słodu
  • 300 ml wody z solą, łyżka octu balsamicznego i łyżeczką cukru
  • Oliwa do wyrobienia

Sposób przygotowania

Wszystkie składniki mieszamy stopniowo przez kilka minut. Na początku łyżką potem ręką. Ciasto jest luźne, lepkie ale daje się ulepić w kulę. Wyrabiajmy je przez kilka minut, dodając po kilka kropel oliwy, mąki nie dosypujmy. Po wyrobieniu, zostawmy na godzinę. Po każdych 20 minutach, nie wykładając z miski , uformujmy z ciasta kulę. Za trzecim razem włóżmy je do foremki albo do koszyczka - do wyrośnięcia. Ja włożyłam do przygotowanego garnka rzymskiego.Piekłam w opadającej temp. zaczynając od 230st. przez 40 minut, zostawiłam w wyłączonym piekarniku jeszcze minut 20.

Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz