czwartek, 15 października 2009

Chleb żytni na zakwasie, najłatwiejszy (od Liski)

Odkąd wyhodowałam swój własny zakwas staram się testować coraz to nowsze przepisy na żytnie chlebki. Nie ryzykuję jednak na razie z trudniejszymi recepturami, gdyż w pierwszej kolejności chcę sprawdzić jak silny jest ten mój młodziutki zakwas. W tym momencie wpis Liski o najłatwiejszym chlebie żytnim na zakwasie to było coś, z czym mogłam się zmierzyć. Z efektu nie jestem jeszcze do końca zadowolona, gdyż moje ciasto nie wyrosło tak jak bym chciała, a wyrastało dobre 6 godzin, ale do przepisu jeszcze powrócę.



Dzień przed pieczeniem:
  • 1 łyżka zakwasu żytniego (dokarmionego 10-12 godzin wcześniej)
  • 150 ml wody
  • 150 g mąki żytniej chlebowej typ 720
Widok: dzień przed pieczeniem


Widok: po 14 godzinach



Po 12-18 godzinach dodajemy:
  • 380 g mąki żytniej chlebowej typ 720
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 1/2 łyżeczki drożdży instant (opcjonalnie)
  • 200 ml wody w temp pokojowej
  • 50 g uprażonych na patelni pestek słonecznika, ostudzone
Wszystkie składniki oprócz pestek łączymy za pomocą miksera lub łyżki. Nie należy miksować zbyt długo. Na końcu dodajemy uprażony i ostudzony słonecznik. Przełożyć ciasto do keksówki o długości 26-30 cm wysmarowanej oliwą i wysypanej otrębami żytnimi. Przykryć folią spożywczą i odstawić do wyrastania. W zależności od temperatury, zajmie to 2-6 godzin. Chleb mniej więcej podwoi swoją objętość. Nie należy wstawiać do piekarnika niewyrośniętego chleba. Wstawić do zimnego piekarnika, nastawić temp. 230 st C. Po 30 minutach zmniejszyć do 210 st i piec jeszcze ok 30 minut. Warto po ok. 30 minutach od wstawienia chleba sprawdzić, jak się piecze, ponieważ czas pieczenia zależy tu przede wszystkim od tego, jak szybko nagrzewa się piekarnik. Jeśli chleb za bardzo rumieni się z wierzchu, należy przykryć go folią aluminiową i dopiekać pod nią.
Ostudzić na kuchennej kratce.

Moje uwagi
Wymiary mojej keksówki: 25x12x8 (DxSZxW)
Użyłam czeskiej mąki żytniej chlebowej, T930 - możliwe że powinnam dodać więcej wody do przepisu, bo moje ciasto po problemowym wymieszaniu było bardzo gęste, że aż łyżka w nim stała - jako że to moje początki trzymałam się jednak wskazówek w przepisie.


Kliknij na obrazku aby powiększyć







Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz