piątek, 23 października 2009

Chleb litewski z melasą i żurawiną

Zachęcona wypiekami Dany z chlebowych mieszanek firmy Chleb Polski sięgnęłam tym razem po chleb litewski. Z tej mieszanki korzystałam już wcześniej, piekąc chlebek na drożdżach w automacie. Tym razem mój wypiek jest na bazie żytniego zakwasu. Podążając za przepisem Dany dodałam do ciasta chlebowego suszoną żurawinę co moim zdaniem jest rewelacyjnym pomysłem! Chlebek jest przepyszny. W porównaniu do swojego brata drożdżowego (o ile pamiętam) ten zakwasowy jest bardziej wilgotny, no i taki bardziej "chlebowy":) No cóż, zakwas robi różnicę:)


Przepis według receptury Dany
Składniki na zaczyn
  • 300g aktywnego zakwasu z mąki żytniej razowej
  • 200g mieszanki litewskiej
  • 150g wody
Składniki mieszamy i pozostawiamy pod przykryciem na 3-4 godziny.

W międzyczasie zalewamy wodą 100g suszonej żurawiny, aby namiękła.

Ciasto właściwe
  • Cały zaczyn
  • 300g mieszanki litewskiej
  • 100g wody
  • 100g żurawiny wcześniej namoczonej / wodę odlewamy /
  • 2 łyżki melasy
  • 1 łyżka octu balsamicznego
  • Nie solimy, mieszanka zawiera sól !

Do zaczynu dodajemy mieszankę mączną, wodę wymieszaną z melasą i octem balsamicznym.
Składniki mieszamy do dobrego połączenia, na koniec dodając żurawinę.
Wykładamy łyżką na wcześniej wysmarowaną foremkę i pozostawiamy do wyrośnięcia.
Ciasto ma podwoić objętość!

Ja ciasto zarobiłam późnym wieczorem. Foremkę keksówkę 32x12 wysmarowałam olejem i wysypałam mąką. Wierzch ciasta posmarowałam białkiem i posypałam mieszanką siemienia lnianego i sezamu. Foremkę szczelnie przykryłam i włożyłam na noc do lodówki. Ciasto po nocy mało urosło, rano wyciągnęłam i pozostawiłam tak na parę godzin. Chleb podwoił objętość po ok.5 godzinach.

Piekłam w opadającej temp. poczynając od 230 st. potem 210,200,190 - całkowity czas pieczenia ok. 40-45 minut.

Należy pilnować, aby chlebek się za bardzo nie przypiekł. Można w połowie pieczenia przykryć folią lub papierem.

Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz