piątek, 30 października 2009

Chleb sądecki z rodzynkami

Kolejny chlebek z wykorzystaniem mieszanek ChP. Tym razem zdecydowałam się na mieszankę sądecką. Bardzo smaczny z rodzynkami, następnym razem poeksperymentuję z suszoną żurawiną.


Składniki na zaczyn
  • 300g aktywnego zakwasu z mąki żytniej razowej
  • 200g mieszanki sądeckiej
  • 150g wody

Składniki mieszamy i pozostawiamy pod przykryciem na 3-4 godziny.


W międzyczasie zalewamy wodą 100g rodzynek, aby namiękły.


Ciasto właściwe

  • Cały zaczyn
  • 300g mieszanki sądeckiej
  • 100g wody
  • 100g rodzynek wcześniej namoczonych / wodę odlewamy /
  • 2 łyżki melasy
  • 1 łyżka octu balsamicznego
  • Nie solimy, mieszanka zawiera sól !

Do zaczynu dodajemy mieszankę mączną, wodę wymieszaną z melasą i octem balsamicznym. Składniki mieszamy do dobrego połączenia, na koniec dodając rodzynki. Wykładamy łyżką na wcześniej wysmarowaną foremkę i pozostawiamy do wyrośnięcia. Ciasto ma podwoić objętość!
Ja ciasto zarobiłam późnym wieczorem. Foremkę keksówkę 32x12 wysmarowałam olejem i wysypałam mąką. Wierzch ciasta posmarowałam białkiem i posypałam pestkami słonecznika. Foremkę szczelnie przykryłam i włożyłam na noc do lodówki.
Ciasto po nocy mało urosło, rano wyciągnęłam i pozostawiłam tak na parę godzin, aż chleb podwoił objetość.
Piekłam w opadającej temp. poczynając od 230 st. potem 210,200,190 - całkowity czas pieczenia ok. 40-45 minut. Należy pilnować, aby chlebek się za bardzo nie przypiekł. Można w połowie pieczenia przykryć folią lub papierem.

Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz