niedziela, 15 listopada 2009

Mleczny na pszennym zakwasie

Przepis na ten chlebek wyszukałam w Piekarni Tatter - ona sama upiekła z przepisu duży owalny bochen, ja uformowałam dwa małe. Przepis mi się spodobał, bo jest wręcz błyskawiczny jeśli mamy aktywny zakwas. Troszkę się zagapiłam z czasem pieczenia i chlebek aż za bardzo jak na moje oko mi się wypiekł, ale mimo tego to bardzo udany wypiek.



Składniki na ok. 920g ciasta chlebowego
  • 1 szklanka aktywnego zakwasu pszennego
  • 2/3 szklanki mleka
  • 1/4 szklanki wody
  • 2 łyżki masła (rozpuściłam i wystudziłam)
  • 1 łyżka cukru
  • 1 łyżka soli
  • 3 1/4 szklanki mąki (użyłam pszennej chlebowej T1000)
  • ewent. 1 łyżeczka drożdży instant (pominęłam)
Używałam miarek kuchennych - cups, gdzie 1cup = 250ml = 1 szklanka

Sposób przygotowania

Zakwas połączyłam z wodą i mlekiem. Do mąki dodałam sól i cukier. Wlałam do niej zakwasową miksturę. Dobrze wymieszałam. Dodałam masło. Zagniotłam gładkie, nieco luźne ciasto. Przełożyłam do naoliwionej miski i zostawiam do wyrośnięcia na 2 godziny w ciepłym miejscu, rozciągając i składając ciasto w połowie czasu fermentacji.

Następnie uformowałam 2 małe owalne bochenki po ok. 460g każdy i złączeniem do góry umieściłam w koszach do wyrośnięcia. Zostawiłam w cieple na 2 godziny. Wyrośnięte bochenki umieściłam na rozgrzanej blasze piekarnikowej. Piekłam 10 minut w 240 st.C z parą, następnie zmniejszyłam temperaturę do 190 st. C i piekłam jeszcze 25 minut.

Moje uwagi: nie dodałam więcej wody, mąki odmierzyłam 3 cups + 1/4 cup do podsypywania, dodatkowo użyłam oliwy przy wyrabianiu i do miski - wyrabiałam 3 krótkimi sesjami,ciasto leżakowało w międzyczasie na blacie po 10 minut.

Waga po upieczeniu: 408 i 412 g.

Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz