środa, 27 stycznia 2010

Chleb żytni z suszoną śliwką (ten najłatwiejszy)

Jest to chleb, który wypróbowywałam kilka razy i ciągle wymagał jakichś poprawek (a niby najłatwiejszy). Raz mi w ogóle nie urósł, kolejnym razem przerósł i przykleił się do foremki. W międzyczasie zmieniałam proporcje mąki i wody, aby mi w końcu wyszedł tak jak ma być. I tym razem myślę, że mi taki wyszedł. Proporcje składników dokładnie sobie pospisywałam i będę się ich trzymać, bo o taki właśnie efekt mi chodziło. Oto mój chlebek ze 100% mąki żytniej chlebowej na zakwasie, z dodatkiem suszonych śliwek. Pycha!



Składniki na małą keksówkę 20x10

Zaczyn - dzień przed pieczeniem
  • ok.25-30g zakwasu żytniego (zakwas prowadzę na mące żytniej razowej)
  • 75g wody
  • 75g mąki żytniej chlebowej T930
Wszystkie składniki zaczynu łączymy i odstawiamy na 12-18h.

Dzień pieczenia
  • cały zaczyn
  • 200g mąki żytniej chlebowej T930
  • 150g wody
  • 1 łyżeczka soli
  • ok.70g suszonych śliwek, wcześniej namoczonych
Wszystkie składniki łączymy ze sobą, na końcu dodajemy śliwki obtoczone w mące i delikatnie rozprowadzamy je w cieście chlebowym. Przekładamy do małej keksówki o wym.20x10cm i zostawiamy do podwojenia objętości. U mnie chlebek wyrósł po ok.5 godzinach. Wierzch obsypałam mąką i ziarnami słonecznika. Pieczemy - najpierw w 230 st. przez 20 minut, potem w 200 przez kolejne 15 min. W razie potrzeby zmodyfikować czas pieczenia lub zakryć chlebek folią jeśli za szybko się rumieni. Wystudzić na kratce. Kroić po przynajmniej 12h.

Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz