środa, 21 kwietnia 2010

Chleb 'Rossiysky z ziarnami' z mąki żytniej żurkowej

Chlebek wypatrzony w Piekarni Tatter, z moimi małymi modyfikacjami w zakresie dostępności pewnych typów mąk. Bardzo smaczny, obsypany ziarnami z wierzchu i od spodu, zdecydowanie godny wypróbowania.



Składniki
na dużą keksówkę 32cm
  • 320g zaczynu zakwasowego żytniego razowego*
  • 280g wody
  • 480g jasnej mąki żytniej (dałam mąkę żytnią żurkową)
  • 10g soli
  • 50g pestek słonecznika
  • 50g pestek dyni
Dodatkowo
  • trochę pestek do foremki na dno i na wierzch chlebka do posypania
Sposób przygotowania

Do zaczynu dodałam wodę i dobrze wymieszałam. Wsypałam mąkę i sól, dodałam nasiona i wyrobiłam lepkie, raczej luźne ciasto. Trwało to zaledwie 2-3 minuty. Przełożyłam do keksówki wysypanej ziarnem. Zakryłam naoliwioną folią i zostawiłam do wyrośnięcia w 28 st C (dobrze jest poczekać, aż chleb urośnie nieco (1/2 cm) ponad foremkę). Wtedy wierzch chleba posmarowałam oliwą, posypałam ziarnami, włożyłam go do pieca rozgrzanego do 210 st C i piekłam 15 minut. Potem temperaturę zmniejszyłam do 190 st C i piekłam kolejne 40-45 minut.

*Zaczyn zakwasowy można przygotować metodą 3 stopniową lub wymieszać
  • 50g zakwasu żytniego razowego
  • 150g maki żytniej razowej (100%)
  • 300g wody
Szczelnie przykryć i zostawić na 12-24 godziny. Po tym czasie zaczyn jest gotowy do użycia.

Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz