sobota, 23 stycznia 2010

Chleb pszenny z cebulą, makiem i cheddarem

Przepis na ten chleb - biały na zakwasie pochodzi z bloga Liski. Skorzystam z niego, gdyż chciałam szybko upiec chleb, który by smakował jak chleb, ale wyrastał tak szybko jak drożdżowy. Całą pracę wykonała tu za mnie maszyna, którą zaprogramowałam na program podstawowy, przerywając go przed finałowym pieczeniem. Ciasto wylądowało wówczas w koszu na ok. godzinkę a potem już pozostało tylko upiec ładnie wyrośnięty bochenek. Przyznaję, że podjęłam się próby dokonania ładnych nacięć, ale chleb jakoś nie chciał im się poddać. Chleb jest bardzo aromatyczny, pachnie cebulowo, ma miękki miąższ, a dzięki makowi jest przyjemnie pieguskowaty. Pasuje do wytrawnych kanapek.


Składniki na bochenek 1 kg
  • 150g zakwasu żytniego
  • 300g wody
  • 8g świeżych drożdży* (+ szczypta cukru)
  • 500g mąki pszennej (chlebowa T1000)
  • 1 łyżeczka soli
*drożdże rozprowadzić w odrobinie ciepłej wody i wymieszać z cukrem, poczekać aż ruszą

Dodatkowo
  • 1 cebula posiekana i podduszona na oleju z dodatkiem pieprzu kolorowego świeżo mielonego oraz 2 łyżek maku
  • ok. 1/2 szkl. startego sera cheddar
Sposób przygotowania (manualnie lub w maszynie, ja używam maszyny, gdy chcę sobie zaoszczędzić czasu)

Składniki w podanej kolejności (zakwas z wodą + rozczyn drożdżowy + mąka + sól) umieściłam w maszynie do chleba, która wyrobiła ciasto. Po ok. 15 minutach (na sygnał maszyny) dodałam cebulę z makiem oraz ser. Ciasto wyrastało w maszynie ok. 2h. Po każdych 50 minutach było krótko przemieszane. Po tym czasie wyjęłam ciasto z maszyny, odgazowałam, złożyłam i uformowałam bochenek (trochę podsypywałam blat mąką). Umieściłam w koszu do wyrastania (mój kosz ma wymiary 28x14) na ok. 50 minut. W tym czasie rozgrzałam kamień w piekarniku. Piekłam z parą ok. 45 minut w temperaturze opadającej 240 (pierwsze 15 minut), 230, 210, 190 st. C.

Metodę manualną i foremkową można prześledzić u Liski.

Smacznego!


0 komentarze:

Prześlij komentarz