czwartek, 18 lutego 2010

Chleb żytnio-pszenny z suszoną śliwką

Przepis oryginalny wypatrzyłam u Liski. Zrezygnowałam jednak z dodatku drożdży, więc mój chlebek wyrastał wyłącznie dzięki zakwasowi, którego ilość nieco zwiększyłam. Musiałam dokonać drobnych zmian w kwestii płynów, gdyż mąka żytnia z której korzystam ma wyższy typ niż ten liskowy, więc moje ciasto było by za gęste. A tak poza tym to bardzo smaczny chlebek mi się upiekł. Uwielbiam takie pieczywo. A do tego jeszcze ta śliwka w środku, a na zewnątrz chrupiąca mieszanka ziaren słonecznika i dyni. Chleb pasuje do wszystkiego, jadłam i z wędlinką i z serkiem, a także na słodko.



Przepis podaję z moimi modyfikacjami, po oryginał zapraszam do Liski

Składniki na keksówkę dł.28 cm
  • 150 g aktywnego żytniego zakwasu
  • 380 g wody
  • 350 g mąki żytniej chlebowej T930
  • 130 g mąki pszennej chlebowej T1000
  • 20 g otrębów żytnich
  • 1/4 łyżeczki zmielonych nasion kolendry
  • 1/4 łyżeczki zmielonych nasion kminu indyjskiego
  • 1/4 łyżeczki zmielonego anyżu
  • 10 suszonych śliwek grubo pokrojonych
  • 10 g soli morskiej
Do posypania: ziarna słonecznika i pestki dyni

Sposób przygotowania

Wlać wodę do dużej miski, dodać mąkę żytnią, pszenną, otręby, przyprawy i sól. Następnie wlać zakwas i dokładnie wyrobić ciasto. Można to zrobić używając miksera: miksować 8 minut, następnie dać odpocząć ciastu ok. 10 minut, a potem miksować kolejne 3-5 minut. Dodać śliwki, wymieszać.
Przykryć miskę folią spożywczą i odstawić do wyrastania . U mnie ciasto wyrastało ok. 4h. Następnie przygotować keksówkę o dł. 28cm, wysmarować olejem i wysypać otrębami lub mąką. Przelać do niej ciasto i wyrównać powierzchnię. Obsypać z wierzchu pestkami i ziarnami. Odstawić do ponownego wyrośnięcia (przykryte folią). Ciasto po ok. 3h ładnie wyrosło i było gotowe do pieczenia.
Piekarnik nagrzać do 230 st C. Przed włożeniem chleba naparować np. zraszaczem do kwiatów (15 psiknięć powinno wystarczyć) lub też wsypując na dno piekarnika 1/2 - 1 szklanki kostek lodu. Wstawić wyrośnięty chleb. Piec 10 minut. Zmniejszyć temperaturę do 210 st C i dopiekać kolejne 30 minut. Chleb jest upieczony, jeśli wyjęty z formy i popukany od spodu wydaje głuchy odgłos. Gdyby tak nie było, należy wyjąć go z formy i dopiekać jeszcze chwilę, 5-10 minut. Upieczony chleb położyć na kratce kuchennej i zostawić do całkowitego wystudzenia.

Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz