piątek, 12 marca 2010

Rugbrød ze słonecznikiem

Chlebek upieczony na długą podróż do kanapek. Pysznie smakował. Przepis pochodzi z 'Den Store Bagebog 2'.



Składniki na 2 bochenki - 2 formy 1-litrowe (małe keksówki 20cm)
  • 225g łamanego ziarna żyta
  • 60g pestek słonecznika
  • 300ml wody
  • 350g mąki żytniej (dałam drobno mieloną)
  • 250g mąki pszennej
  • 500ml maślanki/kefiru
  • 25g drożdży świeżych
  • 2 i 1/2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka melasy
  • ewentualnie słonecznik do posypania po wierzchu
Sposób wykonania

Zagotować wodę, do której wrzucić żyto i słonecznik. Gotować ok.10 minut. (Mi się woda wygotowała uppps). Całość lekko wystudzić i dodać do maślanki (tak aby miało ok. 37 st). W mieszaninie rozprowadzić drożdże, dodać pozostałe składniki. Mieszać spokojnie, ale porządnie ok. 8 minut, aby uzyskać jednolite, miękkie ciasto. Polecam jakiś dobry mikser do tego. Odstawić do wyrośnięcia w cieple pod przykryciem na jakieś 45 minut. Podzielić ciasto po równo do dwóch keksówek, wygładzić powierzchnię, nakłuć ją kilka razy widelcem i odstawić do kolejnego wyrośnięcia pod przykryciem na jakieś 30 minut, aż ciasto wyrośnie do brzegów foremki. Piekarnik nagrzać (200 st z termoobiegiem, 220 st z grzałką górną i dolną), chleb umieścić na najniższym ruszcie, temperaturę zmniejszyć do 160 st z termoobiegiem, 185 st z grzałką górną i dolną i piec ok. godziny (ewent. skorygować czas).

Smacznego!

2 komentarze:

Aguś 77 pisze...

Hej...
Niedawno natrafiłam na Twojego bloga
i już kilka przepisów wykorzystałam.
Ten przepis polecam! Chlebek jest rewelacyjny
i długo zachowuje świeżość!
Moja innowacja w stosunku do przepisu było dodanie płatków owsianych i otrębów różnistych...zamiast łamanego ziarna żyta, którego niestety nie miałam.
Chleb był pięknie wypieczony i wilgotny w środku! Dziękuję za przepis i polecam!!!!!

reve82 pisze...

cieszę się bardzo, że chlebek posmakował..pozdrawiam

Prześlij komentarz