niedziela, 2 maja 2010

Chleb 100% żytni razowy

Przepis na ten chlebek wynalazłam na forum CinCin pod nazwą żytni razowy pełnoziarnisty. Kiedy dzień wcześniej nastawiałam ciasto do zakwaszania nie miałam jeszcze w głowie dokładnego przepisu, w efekcie otrzymałam 500g ciasta zakwaszonego z mąki żytniej razowej i taką ilość dostosowałam do przepisu. Możliwe że w oryginale jest mowa o cieście z mąki tylko żytniej, u mnie z żytniej razowej i taką wersję przedstawiam poniżej. Chleb jest ciężki, wilgotny, z wyczuwalnym miękkim ziarnem. Z podanych składników upiekł mi się bochen ponad 1,3kg. Następnym razem spróbuję upiec w dwóch mniejszych keksówkach dla porównania, bo być może chlebek miał za małe pole do popisu i chętnie by jeszcze podrósł. W końcu jeśli chodzi o możliwości rozrostowe zakwasowców to wciąż się uczę i eksperymentuję.



Składniki na jeden duży bochenek z keksówki o dł.32 cm

  • 150 g (łamanego lub nie) ziarna żyta
  • 500 g ciasta zakwaszonego z mąki żytniej razowej (przygotowane metodą 3-fazową według tej receptury)
  • 330 g mąki żytniej razowej
  • 80 g otrąb żytnich
  • 210 ml wody
  • 40 ml oleju rzepakowego
  • 1,5 łyżki soli
  • 1,5 łyżki syropu z agawy (ewentualnie cukru, melasy)
  • 3 łyżeczki zmielonych ziół do chleba (kolendra, koper, anyż, kminek etc. - musiałam pominąć bo zapomniałam je sobie na czas przygotować, a potem było już za późno:)
Sposób przygotowania

W przeddzień pieczenia należy ziarna zboża zalać gorącą wodę i odstawić. W dniu pieczenia ziarna odsączyć i jeszcze raz zalać gotującą wodą, odstawić tym razem na 2 godz. Alternatywie (ja tak zrobiłam) ziarna podgotować w dniu pieczenia. Ostudzić przed dodaniem do ciasta.
Składniki ciasta chlebowego wymieszać w misce, wyrabiać ok. 5 minut, aby otrzymać gładkie, elastyczne ciasto. W razie potrzeby dosypać mąki lub dolać wody. Odstawić na 30 min, ponownie wyrabiać przez 5 min. Całość przełożyć do formy (zajął ponad 2/3 objętości) i odstawić w cieple do wyrośnięcia ok. 2 godzin. Jeśli nie urosło zadowalająco czas ten przedłużyć ! U mnie wyrastało ok. 4h. Rozgrzać piekarnik do 220 st C. Wsunąć chleb i piec 10 min w najwyższej temperaturze, potem co 10 min obniżać temperaturę aż osiągnie 170 st.C. Co pół godziny zwilżać powierzchnię chleba wodą (np. za pomocą pędzelka lub spryskiwacza). Całkowity czas pieczenia około 2 godzin! Chleb odstawiamy do całkowitego wystudzenia, kroimy po min. 12h.

Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz