środa, 24 lutego 2010

Rugbrød II

To już kolejny przepis na najpopularniejszy w Danii chleb. Przepis I znajdziecie tutaj. Ja lubię go w każdym wydaniu. Dzisiejsza propozycja pochodzi z bloga KvaliMad od Maxa. Robiłam według przepisu jedynie zmniejszając proporcje, aby uzyskać jeden mały bochenek, który upiekłam w mniejszej metalowej keksówce dł. 28cm.



Sposób przygotowania

Wieczorem należy wymieszać wszystkie poniższe składniki i zostawić na przynajmniej 12h, aby ziarna dobrze namiękły.
  • 250ml wody
  • 125ml zakwasu żytniego
  • 125ml łamanego ziarna żyta
  • 125ml łamanego ziarna pszenicy
Następnego dnia dodajemy
  • 125ml mąki żytniej razowej/grubej
  • 125ml mąki pszennej
  • ok.1/2 -2/3 łyżeczki soli
Wszystko razem dobrze wymieszać i odstawić na kolejne kilka godzin (z reguły 2-4h aż widać że ciasto podrosło). Przełożyć do przygotowanej formy, wyrównać powierzchnię, przykryć folią i zostawić do wyrośnięcia. Chleb powinien wypełnić foremkę. U mnie wyrastał ok.3h. Pieczemy ok. 1h w 180 st.C. Piekłam z parą. W razie potrzeby można chlebek przykryć folią w trakcie pieczenia jeśli wierzch za szybko się zarumieni. Po upieczeniu zostawiamy do kilkuminutowego odparowania a następnie umieszczamy wciąż ciepły bochenek w foliowym worku, będzie się wtedy lepiej kroił. Kroimy najlepiej po ok.12h.

Uwagi odnośnie konsystencji ciasta chlebowego
Zasada jest taka, że powinno być ono dość uwodnione, ale na tyle by chleb wciąż trzymał kształt i nie pływał przełożony do formy. Ciasto daje się wykładać łyżką. Jeśli byłoby zbyt mokre, można dodać trochę więcej mąki pszennej.Tyle w temacie radzi Max.

Smacznego!

0 komentarze:

Prześlij komentarz