poniedziałek, 25 października 2010

Chleb z pełnymi ziarnami

Chlebek mojego pomysłu w oparciu o wypróbowany przeze mnie wcześniej przepis. Chleb jest z gatunku tych ciężkich, treściwych, bardzo aromatyczny, miejscami lekko słodki dzięki domieszce suszonych śliwek. To właściwie taki konkretny chleb, z pełnymi ziarnami, bardzo sycący, z gatunku tych które lubię najbardziej. Śliwki można w tym przepisie pominąć lub zastąpić innym dodatkiem, natomiast zamiast mąki pszennej razowej użyć zwykłej, wtedy chleb będzie bardziej "puchaty".

Na zdjęciu chleb z dużej keksówki


Składniki na 2 keksówki: użyłam 32 cm i 24 cm (następnym razem wezmę jednak dwie większe keksówki)

Wieczorem należy wymieszać wszystkie poniższe składniki i zostawić na przynajmniej 12h, aby ziarna dobrze namiękły.
  • 500g wody
  • 250g zakwasu żytniego razowego
  • 250g łamanego ziarna żyta
  • 250g łamanego ziarna pszenicy
Następnego dnia dodajemy
  • 250g mąki żytniej razowej/grubej
  • 250g mąki pszennej razowej 2000
  • 250g wody + łyżka octu basamicznego białego (w razie czego dopasować ilość wody do konsystencji ciasta)
  • 200g suszonych śliwek pokrojonych na mniejsze kawałki
  • łyżka agawe
  • ok. 1 i 1/2 łyżki soli
Wszystko razem dobrze wymieszać i odstawić na kolejne kilka godzin (z reguły 2-4h aż widać że ciasto podrosło). Przełożyć do przygotowanej formy, wyrównać powierzchnię, przykryć folią i zostawić do wyrośnięcia, wierzch można obsypać ulubionymi ziarnami. Chleb powinien wypełnić foremkę. U mnie wyrastał ok. 2h. Pieczemy ok. 1h w 200 st.C. Piekłam z parą, co kwadrans zraszałam wierzch chleba wodą. W razie potrzeby można chlebek przykryć folią w trakcie pieczenia jeśli wierzch za szybko się zarumieni. Po upieczeniu zostawiamy do całkowitego ostudzenia na kratce. Kroimy najlepiej po ok.12h.

Polecam!

0 komentarze:

Prześlij komentarz